Kucing Bersayap ?
Saturday, 4 February 2012 at 03:17
0 Comment's'




Pada tahun 2004, di Bukreyevk (sekitar Kursk), Russia bahagian tengah, seekor kucing bersayap dibunuh oleh penduduk setempat kerana dipercayai tahayul. Menurut akbar tempatan (Komsomolskaya Pravda), kucing tersebut dibunuh kerana dianggap sebagai utusan iblis.



Pada tahun 1998, seekor kucing hitam bersayap dijumpai di Northwood, Middlesex. Sayapnya terletak sekitar 2-3 inci dari tulang belikat dengan lebar sekitar 4 inci, tebal 1 inci dan panjang 8 inci (sekitar 20 cm). Sepasang sayap tersebut dilihat mengepak ketika kucing berlari.

Catatan Sejarah
Sekitar 138 kes kucing bersayap pernah tercatat dalam sejarah. Sayangnya hanya 28 kes yang didokumentasi.




Laporan awal mengenai kucing bersayap yang pernah tercatat, terjadi bulan Jun 1842, dilaporkan oleh Henry David Thoreau di daerah pertanian sekitar Lincoln.




1868 (India). Penduduk lokal menyebutnya “pankha billi” (kucing bersayap). Kucing tersebut ditembak oleh Mr. Alexander Gibson kemudian kulitnya yang dikeringkan tersebut diukur mempunyai panjang 44 cm dan dipamerkan di pertemuan komuniti Bombay.




Pada tanggal 26 Jun 1897 seekor kucing bersayap dilaporkan dijumpai di Matlock, Derbyshire. Akhbar tempatan menggambarkan kucing tersebut sebagai kucing jantan besar berwarna tortoishell (tortie). Sepasang sayapnya muncul dari kedua sisi di daerah tulang rusuk ke empat. Jika laporan tersebut benar, bererti kucing tersebut termasuk “makhluk langka”. Langka kerana sayapnya, juga kerana jarangnya kucing warna tortoishell (tortie) yang berjantina jantan.


Pada tahun 1899, Majalah Strand, London melaporkan adanya kucing bersayap milik seorang wanita yang tinggal di daerah Wiveliscombe, Somerset, England. Kucing tersebut dilihat normal kecuali ada sepasang sayap yang menonjol.



Kucing-kucing bersayap ini juga dilaporkan pada tahun 1933, 1934 di England, 1936 di Scotland, 1939 di England, 1942 di Middlesex, 1949 di Sweden, 1950 di Nottinghamshire dan di Madrid (dikenal sebagai “angolina”), 1959 di Virginia Barat, 1966 di Kanada, 1970 di Connecticut dan 1975 di Manchester.




Pada beberapa kejadian, dilaporkan sayap tersebut tumbuh pada musim dingin dan tertanggal pada musim berikutnya.

Penyebab Kucing Bersayap:
1. Bulu gugur yang menggumpal
Beberapa laporan mengatakan, ketika musim dingin sayap muncul pada kucing yang berbulu panjang, kemudian sayap kucing tersebut gugur pada musim selepas itu. Sebagian besar bentuk yang menyerupai sayap tersebut adalah bulu gugur yang menggumpal (gimbal). Sebahagian besar Laporan kucing bersayap sekitar tahun 1900-an didapati mengakibatkan “bulu gimbal” ini. Pada ketika itu kebiasaan grooming kucing berbulu panjang belum ada dan peralatan grooming belum secanggih masa kini.



Contoh sayap yang terbentuk dari bulu yang tergumpal





2. Cacat ketika lahir
Beberapa kes kucing bersayap yang tercatat dalam sejarah didapati merupakan hasil dari cacat semasa lahir. Satu dokumentasi menunjukkan adanya kembar siam (conjoined twin) dengan kaki kembaran yang satu lagi muncul di daerah punggung.


Contoh "sayap" yang terbentuk dari cacat ketika lahir kembar siam (conjoined cat)
3. Feline Cutaneous Asthenia (FCA) 
Feline Cutaneous Asthenia (FCA) adalah satu penyakit keturunan yang menyebabkan kulit menjadi sangat elastis dan mudah robek/terluka. Elastisitas kulit yang belebihan ini juga dapat terjadi pada anjing dan manusia. Sejarah mencatatkan Jim Morris sang dari India yang dapat menarik kulit sampai 44 cm dari tubuhnya. Kucing dengan FCA mempunyai kulit sensitif yang mudah luka dan robek. Menurut beberapa orang, kemungkinan besar “sayap” yang muncul di daerah punggung kucing adalah robekan/luka di kulit yang masih tertutup bulu.


Feline Cutaneous Asthenia, Perhatikan "sayap" yang terbentuk di sekitar pinggul
Seorang Nenek bernama Feng yang tinggal di Kota Xianyang, Propinsi Shaanxi, Cina, mempunyai seekor kucing jantan yang istimewa.



kucing tersebut mempunyai sepasang sayap yang ditumbuhi rambut di punggungnya. Bila diraba terasa ada tulang di dalam sayap tersebut. Masing-masing sayap mempunyai panjang sekitar 10 cm

"Pada awalnya terbentuk dua gumpalan di punggung, kemudian tumbuh dengan cepat dan membentuk sepasang sayap dalam waktu satu bulan", nenek Feng menjelaskan.
Menurutnya, sayap tersebut mulai muncul setelah kucingnya digoda oleh kucing betina. 1 bulan sebelumnya banyak kucing betina yang sedang berahi menggoda kucing miliknya dan tidak lama kemudian tumbuhlah sayapnya."


Menurut para ahli, fenomena ini terjadi semata-mata karena mutasi gen. Tumbuhnya sayap tidak menyebabkan kucing kesulitan menjalani kehidupan normalnya.


(sumber : Ananova, 2007)

Older Post | Newer Post
Disclaimer

Status Today^^
19TEEN and LIMITED EDITION♥♥♥

Allah is the reason why even in pain I smile. In confusion I understand. In betrayal I trust. And in fear I continue to fight. I won't just give up easily and won't give in. Welcome to my blog . Yanandut, 19TEEN 2016.

Navigations

Dairy Ms.Bossie Tutorial

Im a NIKON




ME AND FOREVER ME





Credit


Template : BLOGGIE TWITTER FACEBOOKERS

Others : xoxo